Μέγας Βασίλειος: Προς αυτούς που λέγουν ότι είναι αρκετόν να βαπτισθή κανείς μόνον είς το όνομα του Κυρίου
25 Απριλίου 2014

Φαίνεται μάλιστα ότι ο απόστολος κάπου μνηνονεύει επί του Βαπτίσματος μόνον το άγιον Πνεύμα. Διότι λέγει· «καὶ γὰρ ἐν ἑνὶ Πνεύματι ἡμεῖς πάντες εἰς ἓν σῶμα ἐβαπτίσθημεν». Με αυτό δε συμφωνεί και το· «ὑμεῖς δὲ βαπτισθήσεσθε ἐν Πνεύματι ῾Αγίῳ», και το· «αὐτὸς ὑμᾶς βαπτίσει ἐν Πνεύματι ῾Αγίῳ καὶ πυρί». Παρά ταυτά δεν ημπορεί κανείς να ονομάση τέλειον Βάπτισμα αυτό κατά το οποίον έγινεν επίκλισις μόνον του Πνεύματος. Διότι πρέπει πάντοτε να μένη απαράβατος η παράδοσις που εδόθη με την ζωοποιόν χάριν. Διότι αυτός που ελύτρωσεν την ζωήν από την φθοράν μας έδωσεν δύναμιν ανανεώσεως, η οποία έχει ανεξήγητον την αιτίαν και παραμένει μυστηριώδης, προσφέρει όμως εις τας ψυχάς μεγάλην σωτηρίαν.
Ώστε το να προσθέση ή να αφαιρέση κανείς κάτι ισοδυναμεί σαφώς με έκπτωσιν από την αιώνιαν ζωήν. Άν λοιπόν κατά το βάπτισμα ο χωρισμός του Πνεύματος από τον Πατέρα και τον Υιόν είναι επικίνδυνος μέν δια τον επιτελούντα το Βάπτισμα,ανωφελής δε δι’αυτόν που Βαπτίζεται, πώς είναι ασφαλές δι’ημάς να ξεχωρίζομεν το Πνεύμα από τον Πατέρα και τον Υιόν;Η πίστις δέ και το Βάπτισμα είναι δύο τρόποι της σωτηρίας που φύονται μαζί και είναι αδιαίρετοι. Διότι η μεν πίστις ολοκληρούται με το Βάπτισμα, το δε Βάπτισμα θεμελιώνεται με την πίστιν, και με την επίκλισιν των ιδίων ονομάτων ολοκληρώνονται και τα δύο. Διότι όπως πιστεύομεν εις τον Πατέρα και τον Υιόν και το άγιον Πνεύμα, έτσι και Βαπτιζόμεθα εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του αγίου Πνεύματος».
Μ.Βασιλείου έργα, ΕΠΕ 10