Μαρινέλλα: Φωτογραφίες μιας ζωής
15 Ιουνίου 2014
Σπάνιες εικόνες από το φωτογραφικό άλμπουμ της Μαρινέλλας
Μαρινέλλα:
Με αφορμή τις εμφανίσεις της στην Κύπρο, μαζί με τον Κώστα Χατζή, στις 16 και 18 Ιουνίου, το «Down Town» ξεδίπλωσε σπάνιες εικόνες από το φωτογραφικό άλμπουμ της μεγάλης ερμηνεύτριας.
Η σκηνή είναι το οξυγόνο της. Τα λίγα τετραγωνικά της μεταμόρφωσής της. Εκεί όπου γίνεται ένα με τη μουσική. Όσοι την ξέρουν αναρωτιούνται πώς αυτή η γυναίκα που το μεσημέρι ταΐζει τα εγγόνια της ή το απόγευμα σκάβει το λαχανόκηπό της, μόλις ανάβουν τα φώτα της σκηνής γίνεται μια άλλη: ταυτίζεται με τις νότες, αναπαριστά τις ιστορίες των τραγουδιών της και ζωντανεύει μια εποχή. Τα εφέ της είναι η ψυχή της. Με μια απαλή κίνηση του καρπού της σε μαγνητίζει. Σε καλεί σε ένα ταξίδι στο χρόνο. Σε μια φανταστική χώρα όπου οι άνθρωποι συνεννοούνται με στίχους, μοιράζονται τα ταλέντα τους και αγγίζει ο ένας το πεπρωμένο του άλλου.
Η μοίρα
Όταν η Μαρινέλλα θελήσει κάτι το σύμπαν κάνει τα στραβά μάτια. Πριν από λίγους μήνες η Μαρινέλλα είχε «συναντήσει» τη Βέμπο στη σκηνή, στην Αθήνα. Καθόλου τυχαίο. Ήταν κάτι που ήθελε από καιρό, αλλά δεν ήταν η πρώτη «συνάντησή» τους. Η καλλιτεχνική τους αντάμωση είχε γίνει για πρώτη φορά όταν τελείωνε το γυμνάσιο στη Θεσσαλονίκη. Η οικογένειά της ήρθε από την Κωνσταντινούπολη και ο πατέρας της, Γιώργος Παπαδόπουλος, είχε φούρνο στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Η μικρή Κυριακή -αυτό είναι το όνομά της- ήταν το τέταρτο και μικρότερο παιδί τους. Οι γονείς της δεν ήξεραν τι να κάνουν μαζί της γιατί όλη την ώρα τραγουδούσε. Κυρίως τραγούδια της Σοφίας Βέμπο. Ήταν η αδυναμία της.
Τότε, άρχισαν όλα. Γρήγορα τράβηξε το ενδιαφέρον του συνθέτη Τόλη Χαρμαντά που την πήρε στο συγκρότημά του για να πει κάποια τραγούδια στο «Πανόραμα» όπου εμφανιζόταν στην περιοχή της Νέας Ελβετίας πίσω από το γήπεδο του Άρη. Ωστόσο, η υποκριτική φάνηκε προς στιγμή να την κερδίζει. Από τις αρχές του 1957, σε ηλικία 19 ετών, εμφανιζόταν στο «Θέατρο Χατζώκου» στο Στρατιωτικό Θέατρο Θεσσαλονίκης. Για εφτά μήνες έπαιζε όλους τους ρόλους. Το Μάιο του ίδιου χρόνου σε μια περιοδεία στη Χαλκίδα αρρώστησε η τραγουδίστρια της παράστασης. Η επικεφαλής του θιάσου, η Μαίρη Λωράνς, της πρότεινε να πει δύο τραγούδια. Κέρδισε όλο το χειροκρότημα. Αυτό ήταν. Από εκείνη τη στιγμή στράφηκε στο τραγούδι. Ως «Μαρινέλλα» πλέον – όπως τη «βάπτισε» ο Τόλης Χαρμαντάς εμπνευσμένος από το ομώνυμο τραγούδι του.
Οι έρωτες
Ένα βράδυ του Ιουλίου του 1957 ο Στέλιος Καζαντζίδης επισκέφτηκε το κέντρο για να ακούσει το φίλο του μπουζουξή Στέλιο Ζαφειρίου. Η Μαρινέλλα είπε ένα τραγούδι του, το «Πιο πικρό ψωμί». Εκείνος χαμογέλασε. Ό,τι ακολούθησε είναι ιστορία. Για μια οκταετία πρωταγωνιστούσαν παντού. Από το «Λουξεμβούργο», το παραθαλάσσιο κέντρο της Θεσσαλονίκης, μέχρι το «Κάρνεγκι Χολ» της Νέας Υόρκης. Τραγούδησαν σε δίσκους των Θεοδωράκη, Χατζιδάκι, Ξαρχάκου, Λεοντή, Μαρκόπουλου, Κατσαρού, Λοΐζου. Έδεσαν οι φωνές τους και οι καρδιές τους. Παντρεύτηκαν στις 7 Μαΐου του 1964 με κουμπάρους την Πόλυ Πάνου και τον Στέλιο Πελαγίδη. Χώρισαν όμως 13 μήνες μετά, τον Ιούλιο του 1965.
Ο χωρισμός τής στοίχισε. Αλλά δεν το έβαλε κάτω. Η Μαρινέλλα δεν είναι τέτοιος τύπος. Της άρεσαν οι ωραιότεροι, αλλά δεν υποτάχτηκε ποτέ. Και έχουν δίκιο όσοι λένε ότι το ταλέντο χωρίς την προσωπικότητα χάνεται. Αλλά η Μαρινέλλα έχει σε μεγάλες δόσεις και τα δύο. Σε μια ανδροκρατούμενη εποχή θέλησε να περάσει το δικό της νόμο ρισκάροντας τα πάντα. Ενώ ήταν στο απώγειο της καριέρας της με δεκάδες δίσκους, εμφανίσεις, συναυλίες, περιοδείες και ταινίες, το 1973 αναστάτωσε τη συντηρητική ελληνική κοινωνία όταν έγινε ανύπαντρη μητέρα φέρνοντας στον κόσμο το μοναχοπαίδι της, την Τζωρτίνα. Τον καρπό του έρωτά της με τον πρωταθλητή ιππασίας Φρέντυ Σερπιέρη με τον οποίο κράτησε μυστική τη σχέση της για αρκετό καιρό. Και σαν να μην έφτανε αυτό, στις 10 Νοεμβρίου του ίδιου χρόνου παντρεύτηκε τον Τόλη Βοσκόπουλο. Σε ένα γάμο που διήρκησε μέχρι το ‘81. Και συζητήθηκε πολύ.
Η καριέρα
Καλλιτεχνικά επέβαλε το δικό της στιλ από πολύ νωρίς. Γρήγορα άφησε πίσω της το μελαχρινό κορίτσι που τραγουδούσε ντροπαλά καθιστή. Πέταξε τις καρέκλες, έβαλε θεατρικούς προβολείς, αντικατέστησε το σπάσιμο των πιάτων με τις γαρδένιες, πρόσθεσε χρώμα, χορό και ζωντάνια. Η «μουσική παράσταση» απέκτησε νόημα μαζί της. Κάθε φορά συνεργάζεται με τους καλύτερους σκηνοθέτες, μαέστρους, μουσικούς, συνθέτες, στιχουργούς. Αποθεώθηκε στο Ηρώδειο, στο Μέγαρο Μουσικής, στο Καλλιμάρμαρο. Άφησε εποχή με την παράσταση «Γυναικών Πάθη», με μελοποιημένα χορικά από τραγωδίες του Ευρυπίδη και υποδέχτηκε τη νέα χιλιετία πρωταγωνιστώντας στην τηλεοπτική σειρά «Ύστερα ήρθαν οι μέλισσες». Μετά από 57 χρόνια καριέρας είναι ακόμα εργασιομανής, τελειομανής και απλή στην καθημερινότητά της. Όπως, άλλωστε, όλοι οι μεγάλοι καλλιτέχνες.
Η συνάντηση με τον Κώστα Χατζή
Το 1975, η Μαρινέλλα εμφανίστηκε στη «Νεράιδα» με την Ελένη Ροδά και τον Δημήτρη Κοντολάζο, ενώ στις 30 Ιουνίου κυκλοφόρησε το δίσκο «Μαρινέλλα για πάντα», συμπεριλαμβάνοντας δυο τραγούδια του Κώστα Χατζή («Κι’ ύστερα» και «Πάλι ύπνος δε με πιάνει»). Αυτή ήταν η αρχή για μία μεγάλη φιλία και μία εξαιρετική συνεργασία, που μόλις είχε ξεκινήσει – αυτήν που θα απολαύσουμε και στην Κύπρο σε λίγες μέρες. Η επιλογή της Μαρινέλλας, που ξάφνιασε και συζητήθηκε ιδιαίτερα, αλλά και δικαιώθηκε, γνωρίζοντας πλατιά υποδοχή τόσο άμεσα όσο και μέσα στο χρόνο, ήταν το πέρασμα της από τη λάμψη της πίστας στις μπουάτ της Πλάκας του ‘70, και κυρίως η συνεργασία της με τον τραγουδοποιό Κώστα Χατζή. Κι’ ενώ η Μαρινέλλα, είχε ήδη ετοιμάσει τον επόμενο προσωπικό της δίσκο με τον τίτλο «Άλλη μια φορά», με τραγούδια του Τόλη Βοσκόπουλου, της Νινής Ζαχά και του Στέλιου Ζαφειρίου («Χαμένη», «Τώρα που σε χάνω σ’ αγαπάω», «Τώρα τίποτα» κ.ά.) -είναι ένας δίσκος που θα κυκλοφορήσει τελικά για πρώτη φορά μετά από 15 χρόνια- θα προκύψει η ιδέα ενός κοινού προγράμματός της με τον Χατζή, στηριγμένο εξ’ ολοκλήρου σε καινούριο υλικό, που θα καταγραφεί ζωντανά και στη δισκογραφία. Έτσι, λοιπόν, μετά από προετοιμασία 6 μηνών, στις 28 Μαρτίου του 1976, στην Πλακιώτικη μπουάτ «Σκορπιός», η Μαρινέλλα και ο Κώστας Χατζής παρουσίασαν το πρόγραμμα «Ρεσιτάλ» με 52 καινούρια τραγούδια του συνθέτη («Τρελός ή παλικάρι», «Γλυκό της νιότης μου πουλί», «Όλος ο κόσμος είσ’ εσύ», «Σ’ αγαπώ», «Σύνορα η αγάπη δε γνωρίζει», «Η αγάπη όλα τα υπομένει» κ.α.). «Όταν είχε διάλλειμα, φορούσε μια ρόμπα κι ερχόταν να μ’ ακούσει. Μιλούσαμε για τις απόψεις μου για το τραγούδι και το 1970 της έκανα μια δουλειά, για τις εμφανίσεις της στο “Στορκ”. Τότε είχαν απαγορευτεί τα λουλούδια στα νυχτερινά μαγαζιά και οι θαμώνες έριχναν χάντρες. Της έλεγαν όμως ότι “ήρθαμε να διασκεδάσουμε όχι να κλάψουμε…” και σταμάτησε τις εμφανίσεις», είχε πει για την μεγάλη ερμηνεύτρια ο Κώστας Χατζής στο «Down Town», πριν από λίγες μέρες. «Είπαμε να κάνουμε κάτι μαζί. Άρχισα αμέσως να γράφω τραγούδια, αλλά το καθεστώς τότε απαγόρευε να παιχτούν. Έτσι, όμως δημιουργήθηκε το 1975 το υλικό για το “Ρεσιτάλ”», συμπλήρωνε, καταλήγοντας: «Η Μαρινέλλα είναι πολύ καλή μου φίλη. Και καλλιτεχνικά είναι πολύ σπουδαία, μπορεί να ερμηνεύσει καταπληκτικά οτιδήποτε. Ταιριάζουμε στο σανίδι, ή αν θες στην πίστα, γιατί και οι δύο μας αυτό που κάνουμε το σεβόμαστε πολύ». Ο τριπλός δίσκος των Χατζή-Μαρινέλλας που προέκυψε και κυκλοφόρησε το Πάσχα του ‘76, έφτασε τις 500.000 αντίτυπα και μέχρι και σήμερα ανήκει στους 10 εμπορικότερους ελληνικούς δίσκους όλων των εποχών. Το υλικό αυτό, ήταν η βάση για μια πολύχρονη παρουσία της Μαρινέλλας στην Πλάκα. Με τον Κώστα Χατζή, ξανασυνεργάστηκαν το 1980 στο δίσκο «Το ταμ ταμ» και το 1987 στο δίσκο «Συνάντηση». Η Κύπρος τους υποδέχεται…
INFO
Η Μαρινέλλα και ο Κώστας Χατζής θα βρίσκονται στην Κύπρο για δύο ρεσιτάλ, στις 16 Ιουνίου στο Παττίχειο Αμφιθέατρο Λάρνακας και στις 18 Ιουνίου στο Αμφιθέατρο Λακατάμιας στη Λευκωσία. Μέρος των εσόδων θα δοθούν στα Κοινωνικά Παντοπωλεία Λάρνακας και Λακατάμιας. Πληροφορίες στα τηλέφωνα 96218602 και 99606151.
Η ΜΑΡΙΝΕΛΛΑ ΣΤΟ ΟΜΙΚRON
H Μαρινέλλα φωτογραφήθηκε αποκλειστικά για το περιοδικό Omikron και μίλησε στον Θανάση Φωτίου για τη ζωή της, την καριέρα της, την κόρη της και τα εγγόνια της. Και ανάμεσα σ’ άλλα είπε: «…Ούτε μύθος είμαι, ούτε θρύλος. Αν ξεντυνόμασταν τώρα και μέναμε γυμνοί σ’ αυτό το δωμάτιο, ποιος θρύλος, ποιος μύθος; Μου λες; Άσε που το δικό σου σώμα είναι καλύτερο απ’ το δικό μου. Διαφορετικές δουλειές κάνουμε. Αυτό μόνο. Φρικάρω με τους τίτλους. Σχεδόν με προσβάλλουν. Όλοι ίσοι σ’ αυτή τη ζωή. Όλοι ίσοι!…». Διαβάστε την ενδιαφέρουσα συνέντευξη της στο Omikron που κυκλοφορεί ήδη στα περίπτερα.
Φωτογραφίες: προσωπικό αρχείο Φρέντυ Πυτιλάκη
Περιοδικό: Down Town, Τεύχος 396
Του Άρη Βασιλειάδη
Πηγή:like.philenews.com