7 Λάθη των ιδιοκτητών στην εκπαίδευση σκύλων
29 Απριλίου 2015
Το επάγγελμα του εκπαιδευτή σκύλου δέχεται, συχνά, σκληρή κριτική είτε για την αποτελεσματικότητα των μεθόδων που χρησιμοποιούνται είτε για την αποτελεσματικότητα του ίδιου του επαγγελματία. Συχνά, οι ιδιοκτήτες λένε πως ο σκύλος τους «δεν έμαθε τίποτα στην εκπαίδευση» ή πως «στο σπίτι είναι καλός αλλά έξω δεν ακούει τιποτα». Όπως σε όλους τους επαγγελματικούς χώρους, έτσι και στην εκπαίδευση σκύλων, η διαφορά μεταξύ των επαγγελματιών κρίνεται σε πολλά επίπεδα όπως η εμπειρία, η εξειδίκευση, οι γνώσεις, οι σπουδές και η πλήρη απασχόληση με το αντικείμενο. Ωστόσο, είναι βασικό να γνωρίζετε πως, σε αντίθεση με άλλα είδη εκπαίδευσης που αφορούν στον άνθρωπο, στην εκπαίδευση σκύλων τα εμπλεκόμενα μέρη είναι τρία: ο εκπαιδευτής, ο σκύλος και ο ιδιοκτήτης του τετράποδου. Πριν επιλέξετε ή πριν κρίνετε κάποιον εκπαιδευτή ειναι σημαντικό να γνωρίζετε μερικά πολύ συνηθισμένα λάθη που κάνει η πλειοψηφία των ιδιοκτητών και τα οποία μπορούν να δυσκολέψουν το έργο του εκπαιδευτή ή/και να παρεμποδίσουν την πορεία της εκπαίδευσης.
Έτσι, πολλοί ιδιοκτήτες:
1. Καθυστερούν την έναρξη της εκπαίδευσης.
Θεωρούν πως μπορούν να εκπαιδεύσουν το σκύλο τους μόνοι τους και καλούν εκπαιδευτή όταν προκύψει κάποιο πρόβλημα και η συμβίωση με το σκύλο έχει γίνει δύσκολη. Δυστυχώς, όταν το πρόβλημα έχει προκύψει είναι, ήδη, αργά και σε πολλές περιπτώσεις δεν μπορούμε να διορθώσουμε το «πρόβλημα» αλλά να βελτιώσουμε την κατάσταση. Ακόμα και στις περιπτώσεις που η κατάσταση δεν είναι πολύ σοβαρή, ο εκπαιδευτής θα χρειαστεί να την εξαλείψει και, παράλληλα, να δημιουργήσει νέες, καλές συνήθειες. Αυτό απαιτεί περισσότερο χρόνο και κόπο από όλες τις πλευρές και δεν θα συνέβαινε αν ο σκύλος και ο ιδιοκτήτης είχαν μπει σε διαδικασία εκπαίδευσης από την αρχή της κοινής τους ζωής με στόχο να μην υπάρξουν πρόβληματα ή – αν υπάρξουν – να είναι διαχειρίσιμα.
2. Συλλέγουν πολλές και διαφορετικές πληροφορίες από αναξιόπιστες πηγές.
Το διαδίκτυο, η τηλεόραση, τα περιοδικά, οι φίλοι και οι συγγενείς μπορούν να μεταδώσουν πολλή γνώση. Το θέμα, ωστόσο, είναι η ποιότητα και η εγκυρότητα αυτής της γνώσης. Πολλοί ιδιοκτήτες ακολουθούν για το ίδιο πρόβλημα πολλές συμβουλές και δοκιμάζουν διάφορες τεχνικές (όχι πάντα ζωοφιλικές). Όχι μόνο δεν έχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα αλλά στέλνουν τόσο λανθασμένα μηνύματα στο σκύλο με αποτέλεσμα να χαλούν τη σχέση μαζί του και, κάποιες φορές, να προκαλούν σοβαρά προβλήματα συμπεριφοράς.
3. Είναι ασυνεπείς στις οδηγίες του εκπαιδευτή.
Ο επαγγελματίας εκπαιδευτής, αφού έχει αξιολογήσει το σκύλο και τον ιδιοκτήτη, λειτουργεί βάσει προγράμματος. Ειδικά στο πρόγραμμα πρόληψης και επιδιόρθωσης ανεπιθύμητων συμπεριφορών, θα δώσει πολύ συγκεκριμένες οδηγίες για το τι πρέπει και τι δεν πρέπει να γίνεται. Πολλοί ιδιοκτήτες ακολουθούν αυτές τις οδηγίες κατά βούληση ή όταν και αν έχουν την υπομονή, με αποτέλεσμα όχι μόνο να μη λύνουν το πρόβλημα αλλά να προκαλούν μεγαλύτερο.
4. Είναι ασυνεπείς στη συχνότητα των μαθήματων.
Η περίοδος της εκπαίδευσης πρέπει να έχει ροή και ρυθμό γι’αυτό και η συχνότητα των μαθημάτων είναι σημαντικό να τηρείται κατά τις υποδείξεις του εκπαιδευτή. Μεγάλα κενά στην εκπαίδευση δεν επιτρέπουν να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα ενώ αποσυντονίζουν το σκύλο και τον εκπαιδευτή.
5. Βιάζονται να φτάσουν στο τελικό στάδιο.
Η στιγμή που ο σκύλος αρχίζει να επικοινωνεί με τον ιδιοκτήτη και να ανταποκρίνεται σε ό,τι του ζητείται, είναι πολύ ξεχωριστή. Είναι, ομως και η στιγμή από την οποία ξεκινούν πολλά και σημαντικά λάθη: ο ιδιοκτήτης χαλαρώνει γιατί θεωρεί πως έφτασε σε ένα καλό επίπεδο επικοινωνίας, δεν εξασκείται κατά τις υποδείξεις του εκπαιδευτή και, παράλληλα, ζητά από το σκύλο να εκτελέσει σε εξωτερικό χώρο με πολλά ερεθίσματα (μυρωδιές, σκύλους, ανθρώπους παιχνίδια κ.λπ.) ή σε δύσκολες καταστάσεις, ασκήσεις και εντολές που μόλις έχει αρχίσει να αντιλαμβάνεται. Ο επαγγελματίας εκπαιδευτής δεν βιάζεται γιατί γνωρίζει πως η εκμάθηση έχει μία συγκεκριμένη διαδικασία, για την οποία απαιτείται η συνεργασία του σκύλου αλλά, κυρίως, του ιδιοκτήτη.
6. Θέτουν μη ρεαλιστικούς στόχους για το σκύλο.
Επηρεασμένοι από εκπομπές στην τηλεόραση ή κάποιο σκύλο «ρομπότ» που είδαν σε κάποια έκθεση ή κάποιο ενήλικο σκύλο να περπατά με χαρά δίπλα στον ιδιοκτήτη του, αποκτούν ένα κουτάβι ημίαιμο ή συγκεκριμένης φυλής και χωρίς καμία ενημέρωση ή κατάρτιση έχουν παράλογες αξιώσεις απο το σκύλο. Πρέπει να γνωρίζετε πως για μία παράσταση 2 ή 3 λεπτών, έχουν επενδυθεί ώρες και μέρες εργασίας και αφοσίωσης.
7. Διαλέγουν μέθοδο εκπαίδευσης και εκπαιδευτή με λάθος κριτήρια.
Κάθε σκύλος, ακόμα και αν ανήκει σε μία συγκεκριμένη φυλή, έχει τη δική του προσωπικότητα και το δικό του ταμπεραμέντο. Βασικός στόχος της εκπαίδευσης πρέπει να είναι η σωστή χρήση αυτών των χαρακτηριστικών προκειμένου σκύλος και ιδιοκτήτης να αποτελούν ομάδα και να αποκτήσουν έναν κώδικά επικοινωνίας. Ο επαγγελματίας εκπαιδευτής οφείλει να προσαρμόσει την εκπαιδευτική μέθοδο στον κάθε σκύλο και τον κάθε ιδιοκτήτη ξεχωριστά, ενώ ο ιδιοκτήτης πρέπει να αντιμετωπίσει την εκπαίδευση ως επένδυση στη σχέση του με το σκύλο και, επομένως, πρέπει να είναι παρών, συνεργάσιμος και αφοσιωμένος.
Ο εκπαιδευτής δεν είναι μάγος και δεν θα ρυθμίσει το σκύλο σας για να σας τον παραδώσει «έτοιμο». Ο εκπαιδευτής είναι ο άνθρωπος που θα σας βοηθήσει να συμβιώσετε αρμονικά με το σκύλο σας και θα σας καθοδηγήσει προκειμένου να φτάσετε στους στόχους σας σωστά και γρήγορα. Τέλος, ο επαγγελματίας εκπαιδευτής θα φροντίσει η εμπειρία της εκπαίδευσης να είναι ευχάριστη για εσάς, τον ίδιο και – κυρίως – για το σκύλο.
The Dog Company
Θετική Εκπαίδευση Σκύλων
Πηγές: thedogcompany.gr- ikypros.com