Δοξολογείστε τον Κύριο (Μ. Βασίλειος)
3 Αυγούστου 2015
1.«Υμνείστε μαζί μου το μεγαλείο του Κυρίου». Ο Δαβίδ παίρνει μαζί του χορωδία που του ταιριάζει για τη δοξολογία του Κυρίου. Κανένας ταραγμένος, ούτε ανήσυχος, ούτε σαρκολάτρης να μην αναμιχθεί μαζί μου στη δοξολογία του Θεού, αλλά σεις οι πράοι, που πετύχατε με κόπο την αταραξία και τη σταθερότητα της ψυχής, και διώχνετε τη νωθρότητα και τη νύστα στην εκτέλεση των καθηκόντων σας, σεις υμνείστε μαζί μου το μεγαλείο του Κυρίου. Υμνεί δε το μεγαλείο του Κυρίου εκείνος που υπομένει τους πειρασμούς που τον βρίσκουν εξαιτίας της ευσέβειάς του με ανώτερες σκέψεις και υψηλό φρόνημα. Ακόμη και εκείνος που παρατηρεί τα μεγαλεία της κτίσεως με ανώτερες σκέψεις και βαθύτατους στοχασμούς, ώστε από το μεγαλείο και την ωραιότητα των κτισμάτων να ατενίσει και να γνωρίσει Εκείνον που τα δημιούργησε. Γιατί όσο περισσότερο εμβαθύνει κανείς στους νόμους, σύμφωνα με τους οποίους δημιουργήθηκαν τα κτίσματα και σύμφωνα με τους οποίους διοικούνται, τόσο περισσότερο βλέπει με θαυμασμό τη μεγαλοπρέπεια του Κυρίου και, όσο εξαρτάται απ’ αυτόν, υμνεί το μεγαλείο Του.
2.«Προσφέρετε στον Κύριο», λέει ο ψαλμωδός, «δόξα και τιμή». Πώς λοιπόν εμείς, που είμαστε «χώμα και στάχτη» προσφέρουμε δόξα στον μεγάλο Κύριο; Πώς προσφέρουμε και τιμή; Δόξα προσφέρουμε με τα καλά μας έργα· όταν δηλαδή τα έργα μας λάμπουν μπροστά στους ανθρώπους, ώστε να τα δουν και να δοξάσουν τον Πατέρα μας, που φανερώνει την παρουσία Του ιδιαίτερα στους ουρανούς. Αλλά και με τη σωφροσύνη και τον αγιασμό, που επιβάλλεται να έχουν όσοι ομολογούν την ευσέβεια, είναι δυνατόν να δοξάσουμε το Θεό, σύμφωνα με την προτροπή του απ. Παύλου που λέει: «Δοξάστε το Θεό με τα μέλη σας». Αυτή τη δόξα απαιτεί ο Κύριος από εκείνους που πιστεύουν σ’ Αυτόν και έχουν τιμηθεί με το χάρισμα της υιοθεσίας. Γιατί, όπως λέει η Γραφή: «Ο γιος δοξάζει τον πατέρα»· και πάλι: «Εάν εγώ είμαι ο πατέρας σου, που είναι η δόξα μου;». Προσφέρει δε τιμή στο Θεό εκείνος, που σύμφωνα με τις Παροιμίες του Σολομώντα, τιμάει το Θεό με τους δίκαιους κόπους του και προσφέρει σ’ Αυτόν τους πρώτους και καλύτερους καρπούς των έργων της δικαιοσύνης του. Δοξάζει επίσης το Θεό εκείνος που έχει ως έργο να διδάσκει καθαρά για το Θεό, ώστε να μην απομακρύνεται από την ορθή αντίληψη για το Θεό-Πατέρα και από την θεότητα του Μονογενούς Υιού και από τη διδασκαλία για τη δόξα του Αγ. Πνεύματος και αυτός όμοια προσφέρει στον Κύριο δόξα και τιμή. Αυξάνει τη δόξα του Θεού εκείνος που μπορεί να εξηγήσει τον τρόπο κατά τον οποίον κατασκευάστηκαν τα σύμπαντα και με τον οποίον συγκρατούνται, αφού η πρόνοια του Θεού φθάνει μέχρι και τα παραμικρά δημιουργήματά Του, καθώς επίσης και τον τρόπο κατά τον οποίον, μετά την εδώ διακυβέρνηση, τα σύμπαντα θα οδηγηθούν στην τελική κρίση. Εκείνος που με δυνατούς και ορθούς συλλογισμούς μπόρεσε να μελετήσει και να κατανοήσει το καθένα από τα δημιουργήματα, και, αφού τα κατανόησε ο ίδιος, μπόρεσε να παρουσιάσει και στους άλλους όσα αναφέρονται στην αγαθότητα του Θεού και στη δίκαιη κρίση Του, αυτός είναι εκείνος που προσφέρει δόξα και τιμή στον Κύριο, καθώς και εκείνος που ζει βίο που αρμόζει σε μια τέτοια μελέτη και θεωρία των δημιουργημάτων του Θεού. Το φως (το ακτινοβόλο παράδειγμα) ενός τέτοιου ανθρώπου λάμπει μπροστά στους ανθρώπους, με αποτέλεσμα να δοξάζεται ο ουράνιος Πατέρας και με τα λόγια του και με τα έργα του και με τις διάφορες γενναίες πράξεις του. Δεν προσφέρει δόξα και τιμή στον Κύριο εκείνος που παρασύρεται από την ανθρώπινη δόξα· ούτε εκείνος που λατρεύει το χρήμα· ούτε εκείνος που επιδιώκει τις ηδονές του σώματος· ούτε εκείνος που θαυμάζει και ακολουθεί δόγματα (αλήθειες πίστεως) ξένα προς τη θεοσέβεια.
- «Ακατάπαυστα η υμνολογία του Θεού θα γεμίζει το στόμα μου». Φαίνεται ότι ο προφήτης Δαβίδ συνιστά κάτι που είναι ακατόρθωτο. Γιατί πώς είναι δυνατόν να βρίσκεται συνεχώς η δοξολογία του Θεού στο στόμα του ανθρώπου; Όταν ο άνθρωπος συζητεί για τις συνηθισμένες βιοτικές μέριμνες, δεν έχει τον ύμνο του Θεού στο στόμα του. Όταν κοιμάται, οπωσδήποτε σιωπά. Όταν δε τρώει και πίνει πώς είναι δυνατόν να υμνήσει το στόμα; Σχετικά λοιπόν με τις απορίες αυτές λέμε ότι υπάρχει και κάποιο άλλο στόμα, το νοητό στόμα που υπάρχει στον εσωτερικό άνθρωπο, με το οποίο τρέφεται και μεταλαμβάνει ο άνθρωπος, το λόγο που δίνει ζωή και ο οποίος είναι ο άρτος που κατέβηκε από τον ουρανό. Για εκείνο το στόμα λέει ο προφήτης Δαβίδ (σε άλλο ψαλμό): «Το στόμα μου άνοιξα, και είλκυσα πνεύμα». «Άνοιξα το στόμα μου και εισέπνευσα το ζωογόνο αέρα· έτσι λαχταρώ να απολαύσω τις εντολές Σου. Εκείνο το στόμα και ο Κύριος μάς προσκαλεί επίμονα να έχουμε ευρύχωρο, για να υποδεχτεί με περισσότερη αφθονία τις τροφές της αλήθειας. Λέει λοιπόν: «Άνοιξε πλατιά το στόμα σου και θα το γεμίσω» (θα ικανοποιήσω κάθε σωματική και πνευματική σου ανάγκη). Μπορεί λοιπόν να ονομάζεται δοξολογία Θεού η έννοια για το Θεό, που υπάρχει παντοτινά μέσα στην ψυχή, αφού μια φορά εντυπώθηκε και κατά κάποιο τρόπο έβαλε τη σφραγίδα της στο ηγεμονικό της ψυχής. Μπορεί δε, σύμφωνα με την αποστολική παραγγελία, και ο άξιος να κάνει τα πάντα για τη δόξα του Θεού, ώστε κάθε πράξη του και κάθε λόγος του και κάθε νοερή (πνευματική) ενέργεια να ισοδυναμεί με δοξολογία προς το Θεό. Γιατί ο δίκαιος (ο ενάρετος και ευσεβής) «είτε τρώει, είτε πίνει, κάνει τα πάντα για τη δόξα του Θεού». Ενός τέτοιου ανθρώπου, ακόμη κι όταν κοιμάται, η καρδιά είναι άγρυπνη, όπως λέει ο σοφός Σολομών στο Άσμα των ασμάτων: «Εγώ κοιμάμαι, και η καρδιά μου αγρυπνεί».
- Ας ψάλλει η γλώσσα και ας ερευνά ο νους το νόημα αυτών που ελέχθησαν, ώστε να ψάλλεις και με το πνεύμα σου και με το νου σου. Δεν έχει ανάγκη δοξολογίας ο Θεός, αλλά θέλει να είσαι συ άξιος, για να δοξαστείς. Γιατί «εκείνο που σπέρνει ο άνθρωπος σ’ αυτή τη ζωή, αυτό και θα θερίσει κατά την ημέρα της κρίσεως». Σπείρε δοξολογία, για να θερίσεις στη βασιλεία των ουρανών στεφάνια και τιμές και επαίνους.
(1.ΕΠΕ 5, 208-210, 2. ΕΠΕ 5, 100-102, 3. ΕΠΕ, 5, 204, 4. ΕΠΕ, 5, 128)