Η συμβολή του Π. Τρεμπέλα στη λειτουργική αναγέννηση (Πρωτοπρ. Βασίλειος Ι. Καλλιακμάνης, Καθηγητής Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ.)
28 Αυγούστου 2017
[Προηγούμενη δημοσίευση: http://www.pemptousia.gr/?p=168604]
3. Σημαντικότατο σταθμό για τα λειτουργικά θέματα αποτελεί η παρουσία του καθηγητή Παναγιώτη Τρεμπέλα (1886-1977), ο οποίος «άνοιξε το δρόμο στην επιστημονική μελέτη του πλούτου των παλαιών λειτουργικών κωδίκων και εξήρε τη θέση των λαϊκών μέσα στην Ορθόδοξη Εκκλησία»[6] και το 1932 ορίσθηκε μέλος της Επιτροπής του Οικουμενικού Πατριαρχεία για διόρθωση και επιμελέστερη έκδοση των λειτουργικών βιβλίων με επικεφαλής το Μητροπολίτη Τραπεζούντος Χρύσανθο. Η Επιτροπή αυτή λόγω των δυσμενών εθνικοπολιτικών συνθηκών δε λειτούργησε. Ο Π. Τρεμπέλας όμως κυκλοφόρησε το έργο: Οι τρεις λειτουργίαι κατά τους εν Αθήναις κώδικας, Αθήνα 1935. Το έργο αυτό στάλθηκε από το Οικουμενικό Πατριαρχείο σε όλες τις Ορθόδοξες Εκκλησίες με σχετικό σημείωμα ερωτημάτων, προκειμένου να υπάρξει Πανορθόδοξη συμφωνία για το οριστικό κείμενο «των λειτουργικών δέλτων»[7]. Παρότι η πληρότητα της μελέτης αυτής αμφισβητήθηκε από τον Λαυριώτη Ευλόγιο Κουρίλα[8], διότι δεν έλαβε υπόψη και Αγιορείτικα χειρόγραφα περιοριζόμενη μόνο σε εκείνα της Εθνικής Βιβλιοθήκης Αθηνών, η συμβολή της υπήρξε μεγάλη[9].
Ο Π. Τρεμπέλας διδάσκοντας για είκοσι περίπου χρόνια το μάθημα της Λειτουργικής στη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, δημοσίευσε πλήθος λειτουργικών συγγραμμάτων. ΄Αλλα από αυτά είχαν αυστηρά επιστημονικό χαρακτήρα, παρουσιάζοντας την εξέλιξη των λειτουργικών τύπων Ανατολής και Δύσης, ενώ άλλα ήταν πιο εκλαϊκευτικά και αναφέρονταν σε πιο πρακτικά θέματα: Από το 1924 που κυκλοφόρησε η μελέτη με τίτλο, Η τελεσιουργία της θείας Ευχαριστίας κατά τους δύο πρώτους αιώνες, μέχρι το 1970 δημοσίευε είκοσι περίπου εργασίες αμιγώς λειτουργικού ενδιαφέροντος, και άλλες περίπου είκοσι που αναφέρονταν στην Ομιλητική, Κατηχητική και το Κανονικό δίκαιο. Ας μνημονευθούν ορισμένες: Μικρόν Ευχολόγιον, τόμ. 2, Αθήνα 1950 και 1955. Για το έργο αυτό βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών. Αρχαί και χαρακτήρ της χριστιανικής λατρείας, Αθήνα 1962, Λειτουργικοί τύποι Αιγύπτου και Ανατολής, Αθήνα 1961, Λειτουργικοί τύποι της Δύσεως και Διαμαρτυρομένων Agenda, Αθήνα 1966. Κι ακόμη: Η εις επήκοον του λαού ανάγνωσις της ευχής της Αναφοράς της θείας λειτουργίας, Η γυνή εν τη ψαλμωδία, Η θεία ευχαριστία κατά την συνάρθρωσιν αυτής προς τα άλλα μυστήρια και τας μυστηριοειδείς τελετάς, Το ζήτημα της γονυκλισίας, Η Ρωμαϊκή λειτουργική κίνησις και η πράξις της Ανατολής κ.ά.[10] Στην τελευταία μελέτη αποδεικνύει ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία διατήρησε πιστότερα και γνησιότερα τα γνωρίσματα της αρχαίας χριστιανικής λατρείας. Γι’ αυτό και οι νεώτερες μεταρρυθμιστικές κινήσεις των ρωμαιοκαθολικών δέχθηκαν άμεση επίδραση από τη σύγχρονη λειτουργική πράξη της Ανατολής.[11] Κι όχι το αντίθετο, όπως νομίζουν ορισμένοι στην Ελλάδα.
Το γεγονός ότι υπήρξε μέλος δύο Χριστιανικών Αδελφοτήτων, της «Ζωής» αρχικά και του «Σωτήρος» στη συνέχεια, του παρείχε την ευχέρεια να μεταδώσει στα μέλη τους το ενδιαφέρον για αναγέννηση της λειτουργικής ζωής. ΄Ετσι στο όλο ιεραποστολικό πρόγραμμα εντάχθηκαν και οι προσπάθειες για συστηματικότερη μύηση του λαού του Θεού στη θεία λατρεία με το κήρυγμα, την κατήχηση, τη συχνή μετοχή στη θεία Ευχαριστία, την συμψαλμωδία του λαού κ.ά. Από την άλλη οι πρωτοβουλίες αυτές ενεπλάκησαν στο αμφιλεγόμενο θέμα των χριστιανικών κινήσεων και προκάλεσαν αντιδράσεις και αντιδικίες. Ο καιρός θα θεραπεύσει τα πρόσκαιρα πάθη μας[12], έγραφε πολύ σοφά πριν μερικά χρόνια με αφορμή τα παραπάνω ο μακαριστός καθηγητής και μαθητής του Τρεμπέλα, Ιωάννης Φουντούλης. Και όντως τα πράγματα είναι διαφορετικά σήμερα.
[Συνεχίζεται]
[6] Ευαγγέλου Θεοδώρου, «Επικήδειος Λόγος», στον αφιερωματικό τόμο Παναγιώτης Τρεμπέλας, Λέων της Ορθοδοξίας, εκδ. «Ο Σωτήρ», Αθήνα 2010, σ. 21.
[7] Βλ. Ορθοδοξία, τόμ. Ι΄, Κωνσταντινούπολις 1935, σ. 352-355.
[8] «Δυστυχώς ο κ. Τρεμπέλας έργω τοιούτω σπουδαίω επιχειρήσας περιωρίσθη μόνον εις τους κώδικας της Εθν. Βιβλιοθήκης των Αθηνών και έλαβε τον κόπον να εξετάση, ως λέγει, περί τους 80 κώδικας. Αλλ’ εκ τούτων ελάχιστοι έχουσιν παλαιογραφικήν αξίαν, οι δε λοιποί είναι νεώτατοι… Εάν ολίγον εκοπίαζεν και μετέβαινεν εις ΄Αθω θα εύρισκεν εις την Λαύραν π.χ. εκτός πολυαρίθμων κωδίκων από του Θ΄αιώνος και εξής χρονολογουμένων και 5 δεκάδας ειληταρίων (Ι΄-ΙΕ΄ αιώνος). «Αι προς αναθεώρησιν των εκκλησιαστικών βιβλίων γενόμεναι απόπειραι εν τη Ορθοδόξω Ανατολική Εκκλησία», Νέα Σιών, έτος ΛΓ΄, 1941, τόμος ΛΣΤ΄, σ. 39. Ο Ευλόγιος Κουρίλας (Επίσκοπος Κορυτσάς) σε πολλές συνέχειες δημοσίευε άρθρα στο περιοδικό Νέα Σιών με τον παραπάνω τίτλο από το 1935-1941. Οι δημοσιεύσεις αυτές έχουν μεγάλο ενδιαφέρον για τη λειτουργική επιστήμη, αλλά είναι αδύνατον να ερευνηθούν στην παρούσα συνάφεια.
[9] Βλ. Πρωτ. Κ. Ν. Παπαδοπούλου, «Ο Παναγιώτης Τρεμπέλας ως Λειτουργιολόγος. Η συμβολή του στη μελέτη της ελληνικής υμνογραφίας», Παναγιώτης Τρεμπέλας, Λέων της Ορθοδοξίας, σ. 234.
[10] Ι. Φουντούλη, Λειτουργικά θέματα, Ζ, 31-35, Θεσσαλονίκη 1986, σ. 16 όπου περισσότερα. Εμ. Κωνσταντινίδη, «Παναγιώτης Τρεμπέλας», ΘΗΕ, τόμ. 11b, σ.846.
[11 Π. Τρεμπέλα, Η Ρωμαϊκή λειτουργική κίνησις και η πράξις της Ανατολής, Αθήναι 1949, σ. 6, 50.
[12] Ι. Φουντούλη, ό.π., σ. 17.