O όσιος Παΐσιος ως Καυσοκαλυβίτης
27 Ιανουαρίου 2015
Παταπίου μοναχού Καυσοκαλυβίτου
Γιά τον σύγχρονο μας όσιο Παϊσιο τον Αγιορείτη (1924-1994), έχουν γραφεί πολλά και θαυμαστά, ώστε εμείς θα περιοριστούμε μόνο στα παρακάτω, που αφορούν τη σ΄θντομη καυσοκαλυβίτικη περιοδό του, η οποία στάθηκε η απαρχή της καρποφόρας μοναχικής του ζωής στο Άγιον Όρος.
Δεν είναι αρκούντως γνωστό ότι ο όσιος Παίσιος, που ανεπαυσε χιλιαδες ψυχες στην αυλή του ταπεινού κελλιού του στις Καρυές, ξεκινησε τη μοναχική του ζωή στη Σκήτη Αγίας Τριάδος των Καυσοκαλυβίων. Συμφωνα με μαρτυρίες επιζωντων πατερων που τον γνωρισαν εκείνη την εποχή, ο όσιος Παϊσιος -λαικος τότε, Αρσενιος ονοματι- ήλθε στα Καυσοκαλυβια, το πιθανότερο, το καλοκαίρι του 1953 και εμεινε λιγους μηνες ως δοκιμος στην Καλύβη της Υπαπαντης του Σωτηρος, υποτασσομενος στο γεροντα Κοσμα που είχε υποτακτικό τον μοναχό Δημητριο. Οι πατερες της Σκητης μαλιστα τον θυμούνται να σκαλιζει με επιμελεια το μικρο περιβόλι της Καλυβης. Τελικά ομως ο Αρσενιος αναχωρησε από τη Σκήτη.
Οπως ο ίδιος εμπιστεύτηκε στον αρχαριο τότε μοναχό Παύλο, σημερινό Γέροντα της γειτονικης Καλυβης της Αγίας Αννης, αλλά και αργότερα, στις μοναχές του ησυχαστηρίου του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου Σουρωτής, στο οποίο, όπως είναι γνωστό, αναπαύεται το ιερό του σκήνωμά, αιτία για την αναχώρησή του αυτή από τα Καυσοκαλύβια ήταν το γεγονός ότι οι Γερονταδες ηταν «ζηλωτες» και μαλιστα από διαφορετικες μεταξύ τους παραταξεις και ως εκ τουτου δεν ακολουθούσαν το Κυριακό. Κι αυτό ηταν κάτι που πολύ τον στενοχωρούσε.
Διηγείται ο όσιος Παΐσιος:
«Καποτε, ενας μοναχος από τη Σκήτη των Καυσοκαλυβίων είχε πολεμηθεί από τον πονηρό, από τα δεξιά, με τον λογισμο ότι δεν κανει τιποτε, ενώ στον κοσμο θα εκανε καλωσυνες στους συνανθρωπους του κ.λ.π. Τού εφερνε δε και λογισμούς ότι η μοναχική πολιτεία ειναι κάτι το δευτερεύον κ.α.
Βλεποντας την πονηρία του μισοκαλου ο καλος Θεός και τον μεγάλο κινδυνο που Είδε λοιπον τον εαυτό του πεθαμένο και τους δαίμονες να τον πλησιαζουν και να τον ονειδιζουν, και πιο πέρα, μια πολιτεία με πληθος ανθρωπων. Ξαφνικά, κατεφθασε ενας Αγγελος και του λέει:
– Ενας τελειος μοναχος αξιζει περισσοτερο από όλη αυτή την πολιτεία.
Οταν συνήλθε ο μοναχος από την οπτασία, είπε στον εαυτό του:
– Γιά δες, τι αξιωνεται από τον Θεό ο ανθρωπος, οταν γινει μοναχος!
Εκτοτε είχε επιδοθεί σε μεγαλυτερη ασκηση πνευματική. Είχε γραψει δε και τα λογια του αγγελου στο κελλί του, για να τα βλεπει και να αγωνιζεται περισσοτερο και με προθυμία».
Γιά τους οσιους Αγιορείτες Πατερες ελεγε πολύ χαρακτηριστικά ο όσιος Παισιος:
«Ανθρωποι σαν κι εμας ηταν οι Αθωνιτες Αγιοι. Βουνό αγριο ηταν και ο Αθωνας, οπως και τ’ άλλα τα βουνά. Αλλά για να αγωνιστούν φιλοτιμα οι Πατερες μας, αγιασαν και αυτοί, αγιασαν και το ορος και ονομασθηκε Αγιον Ορος, και εμείς τώρα καμαρωνουμε ως Αγιορείτες».
Αναμεσα σε άλλα, ο όσιος Παισιος εγραψε το 1986 και το Βίο του οσίου γεροντος Χατζη-Γεώργη, που ασκηθηκε στη γειτονική Καλύβη του Αγίου Γεωργίου, με αφορμή την επετειο εκατό χρονων από την κοίμησή του.
Αναπολώντας κατά καιρούς τη σεβάσμια μορφή του οσίου Παισίου καθώς και τις φωτισμένες νουθεσίες και διδαχές του, που πάντα στάλαζαν σαν βάλσαμο στις ψυχές όλων όσοι, λίγο ως πολύ, είχαμε την ευλογία να τον συναντήσουμε, μου έμενε η αίσθηση ότι όλα όσα υπέφερε καρτερικά στην ασκητική του ζωή: στερήσεις, κακουχίες, πειρασμούς, κοπιώδεις μετακινήσεις, ενοχλήσεις και κόπωση από τους αναρίθμητους προσκυνητές και τέλος, οδυνηρές ασθένειες, τα υπέμενε από αγάπη για τον Θεό και για τον άνθρωπο.
Καί στις μονές που διακόνησε, εντός και εκτός Αγίου Όρους, και όταν ζούσε μόνος του στην ησυχία, η ζωή του ήταν ένα ξεχύλισμα αγάπης. Μιάς αγάπης, που επειδή ήταν ειλικρινής και απαύγασμα της θεοειδούς του ψυχής, ξεκούραζε όλους όσοι τη γεύονταν. Ακόμη και στην περίοδο πριν από την οσιακή του κοίμηση, αν και εξ αιτίας της επάρατης νόσου είχε οδυνηρότατους πόνους, εκείνος θυσιάζοντας τον εαυτό του για τους αδελφούς του, διακονούσε με αυταπάρνηση και αυτοθυσία όσους προσέτρεχαν σ’ αυτόν για να βοηθηθούν.
Μα κι από την πλούσια διδασκαλία του, που αναφέρεται διεξοδικά σε όλα τα θέματα της εν Χριστώ ζωής και που πραγματικά μας ‘’αφυπνίζει πνευματικά’’, βλέπουμε τον Όσιο να μιλάει με ‘’πόνο και αγάπη’’ για όλους μας.
Από το πάνθεον των αρετών, η αγάπη -ξεχωριστά ανάμεσα στις άλλες- φαίνεται να διαπνέει τη σύνολη ζωή και διδασκαλία του οσίου Παισίου.
Έχουν περάσει ήδη αρκετά χρόνια από τη μακαρία και οσιακή κοίμηση του οσίου Παισίου του Αγιορείτου. Όμως ούτε αυτά κατάφεραν ούτε όσα ο Θεός θα επιτρέψει να ζήσει ακόμη αυτός ο κόσμος θα καταφέρουν να σβήσουν την χαριτωμένη μορφή του από τις καρδιές των ανθρώπων που αγάπησε μέσα από την πολλή του μανική αγάπη προς τον Χριστό. Ολόκληρη η ζωή του ήταν μια διακονία αγάπης. Μιάς αγάπης χωρίς σύνορα ! Γι αυτό και όσο ο ήλιος θα ανατέλλει στη γη, δεν θα πάψει να μας εμπνέει και να διδάσκει πως ν’ αγαπούμε πραγματικά:
«Εκείνοι που αγαπούν αληθινά και αγωνίζονται σωστά, ανέχονται με αγάπη, θυσιάζονται, στερούνται και αναπαύουν τον πλησίον τους, που είναι ο Χριστός».
Ας έχουμε την ευχή του και τις πρεσβείες του!
Πηγές: agioritikoslogos.blogspot.gr– agioritikesmnimes.blogspot.gr