Σχέδιο διδασκαλίας της ζωής του Αγίου Νικολάου στο νηπιαγωγείο (Χριστίνα Τσάκα, Νηπιαγωγός)
1 Οκτωβρίου 2016
[Προηγούμενη δημοσίευση: http://bitly.com/2d2uF0b]
Νικολοβάρβαρα
Όπως και για κάθε εποχή του χρόνου, έτσι και για τον χειμώνα, ο ελληνορθόδοξος λαός μας έχει συσχετίσει τις καιρικές μεταβολές με το εορτολόγιο της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Έτσι, σύμφωνα με την λαϊκή παράδοση ο χειμώνας επίσημα αρχίζει με τα λεγόμενα «Νικολοβάρβαρα» (4-6 Δεκεμβρίου). Ωστόσο, στην νεότερη ελληνική ιστορία, οι εορτασμοί της Αγίας Βαρβάρας και του Αγίου Νικολάου έχουν συνδεθεί με τον Ελληνικό Στρατό, αφού εορτάζουν το Πυροβολικό και το Ναυτικό αντίστοιχα. Παράλληλα, βάσει των ημερομηνιών 4, 5 και 6 Δεκεμβρίου σχηματίζεται ένα «τρίγωνο», το οποίο αντιστοιχεί στις εορτές της Αγίας Βαρβάρας, του Αϊ Σάββα και του Αϊ Νικόλα, που ονομάστηκε από το λαό μας «Νικολοβάρβαρα». Βέβαια, στην Πελοπόννησο αυτό το «τρίγωνο» πολλοί το συσχετίζουν με το θάνατο, εξ’ αιτίας των άθλιων καιρικών συνθηκών που επικρατούν τις ημέρες εκείνες και πολλοί μάλιστα έχουν να δηλώσουν ότι η «Αγία Βαρβάρα βαρβαρώνει (δυναμώνει το κρύο), ο Άγιος Σάββας σαβαρώνει (σαβανώνει) κι ο Άγιος Νικόλαος παραχώνει (θάβει)».
Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι στις 4 Δεκεμβρίου γιορτάζουμε τη Μεγαλομάρτυρα Βαρβάρα, η οποία είναι προστάτιδα του Πυροβολικού, αυτών που κατασκευάζουν πυροτεχνήματα, των λοιμωδών νοσημάτων (κυρίως της ευλογιάς), των εγκύων, των φυλακισμένων, των μαγείρων, των χαλκουργών, όπως και των κωδωνοποιών. Στις 5 Δεκεμβρίου τιμούμε τον Όσιο Σάββα τον ηγιασμένο που κατείχε το χάρισμα της θαυματουργίας και το χρησιμοποιούσε για να βοηθήσει τους φτωχούς και τους ασθενείς. Τέλος, το περίφημο αυτό «τρίγωνο» ολοκληρώνεται με τον Άγιο Νικόλαο στις 6 Δεκέμβρη. Ο Άγιος Νικόλαος καθοδηγούσε και βοηθούσε με ευλάβεια το λαό του τόσο πνευματικά όσο και οικονομικά και ξεχώρισε για τη θαυματουργή του δράση. Άλλωστε, όπως έχει προαναφερθεί ο Άγιος Νικόλαος είναι προστάτης του Πολεμικού Ναυτικού και του Λιμενικού, καθώς και των ναυτικών γενικότερα, παρεμβαίνει για να σώσει οποίον κινδυνεύει από φυσικές καταστροφές, που οφείλονται σε κακές καιρικές συνθήκες και βοηθά ορφανά παιδιά και φτωχούς.
Μερικές παραδοσιακές λαϊκές παροιμίες που υπάρχουν για τα «Νικολοβάρβαρα» είναι οι εξής: «Νικολίτσι, Βαρβαρίτσι, Σάββα τ’ ήθελες στη μέση;», «Απ’ τα Νικολοβάρβαρα αρχίζει κι ο χειμώνας!», «Τ’ άη-Νικολοβάρβαρα κι οι τοίχοι αποξυλώσανε!», «Νικολίτσα, Βαρβαρίτσα μπρος οπίσω ο χειμώνας.», «Τ’ άη Νικολοβάρβαρα κάνει νερά και χιόνια!» (http://www.defencenet.gr/defence/item).
«Διδασκαλία για τον Άγιο Νικόλαο στο Νηπιαγωγείο»
Σχέδιο διδασκαλίας
Παρακάτω παρουσιάζεται η μεθοδολογική προσέγγιση που ακολουθήθηκε για τη διεξαγωγή της διδασκαλίας. Συγκεκριμένα, παρουσιάζονται οι μορφές και οι αρχές διδασκαλίας, καθώς και ο χώρος, στον οποίο διεξήχθησαν οι δραστηριότητες.
Μεθοδολογική προσέγγιση της ημερήσιας διδασκαλίας
Ημέρα: 5/12/2013 |
|||||||
Στοιχείο διδασκαλίας | Δραστηριότητες | ||||||
Μορφές διδασκαλίας | Ελεύθερες | 1η | 2η | 3η | 4η | 5η | 6η |
Μετωπική | √ | √ | |||||
Εργασία κατά ομάδες | √ | ||||||
Εταιρική | √ | ||||||
Εξατομικευμένη | |||||||
Μονολογική | √ | ||||||
Διαλογική | √ | √ | √ | √ | |||
Δεικτική | √ | √ | |||||
Εργαστηριακή | |||||||
Διερευνητική | |||||||
Αρχές διδασκαλίας | |||||||
Αρχή της εποπτείας | √ | √ | |||||
Αρχή της παρατήρησης | √ | ||||||
Αρχή της αυτενέργειας | √ | √ | √ | ||||
Αρχή του προβληματισμού | √ | √ | √ | ||||
Αρχή της ανακάλυψης | |||||||
Αρχή της κατασκευής | √ | ||||||
Αρχή της ενότητας | |||||||
Αρχή της επικαιρότητας | √ | √ | |||||
Αρχή της παγκοσμιότητας | |||||||
Αρχή της ολιστικής προσέγγισης | √ | ||||||
Αρχή της παιδοκεντρικότητας | √ | √ | |||||
Αρχή της παροχής πληροφοριών | |||||||
Αρχή της συνδιερεύνησης | |||||||
Χώρος διδασκαλίας | |||||||
Παρεούλα | √ | √ | √ | √ | |||
Τραπεζάκια | √ | ||||||
Χώρος αίθουσας | √ | √ | |||||
Αυλή | |||||||
Άλλος (να εξειδικευθεί) |
Έπειτα, δίνεται το αναλυτικό σχέδιο διδασκαλίας το οποίο ακολουθήθηκε, ώστε να υλοποιηθεί η εκπαιδευτική διαδικασία για τον «Άγιο Νικόλαο». Το σχέδιο διδασκαλίας που δίνεται περιλαμβάνει αναλυτικά τις δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν, καθώς και τους στόχους από το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για το Νηπιαγωγείο (ΔΕΠΠΣ).
(συνεχίζεται)