Η ωριμότητα του Σελήμ απέναντι στην εκδήλωση της ασπλαχνίας των γονιών του (Ηρακλής Ψάλτης, φιλόλογος)
20 Οκτωβρίου 2016
[Προηγούμενη δημοσίευση: http://bit.ly/2dGOESE]
Εγωισμός εκδηλώνεται. Ο πατέρας του Σελήμ είναι εγωιστής. Αγαπά τον μεγάλο του γιό, τον Χασάν, ο οποίος του μοιάζει, αγαπά δηλ. μια νεότερη «εκδοχή» του εαυτού του[547]. Απορρίπτει ό,τι δεν αποτελεί πιστό «αντίγραφό» του· γι΄αυτό δεν θα διστάσει λίγο αργότερα να καταγγείλει και αυτόν, τον αγαπημένο του γιο, για λιποταξία, γιατί δεν διαθέτει την δική του γενναιότητα. Ζητά να τιμωρηθεί και ο γενναίος Σελήμ, μετά από την επιστροφή του από τα πεδία των μαχών, γιατί παρανόμως αντικατέστησε τον μεγαλύτερο αδελφό του και «προστάτευσε» λιπόστρατο[548]. Ο εγωισμός τον «τυφλώνει» και δεν του επιτρέπει να προσφέρει αγάπη στα παιδιά του.
Η ασωτία συναντάται. Ο πατέρας του Σελήμ ζει χωρίς ηθικούς φραγμούς μετά τον θάνατο του γιού του. Γίνεται μέθυσος, έκλυτος, φιλήδονος και αδιάφορος για οτιδήποτε άλλο[549]. Η σχέση του με τον γιό του, τον Σελήμ, θυμίζει σ’ ένα χριστιανό αναγνώστη την παραβολή του άσωτου υιού (Λουκ. 15, 11-24), αλλά ανεστραμμένη, αφού οι (ανεστραμμένες) αναλογίες είναι πολλές. Ο γιός, ο Σελήμ, είναι καλός, φεύγει, στρατεύεται, για να μην εκτεθεί η οικογένειά του και ιδίως ο πατέρας του, τον οποίο υπεραγαπά, αλλά η αγάπη του αυτή δεν έχει ανταπόκριση. Επιστρέφει από τα πεδία των μαχών, στα οποία διακρίνεται και αντί για το καλωσόρισμα και το γεύμα του «μόσχου του σιτευτού» τον περιμένει η απόρριψη και η φυλάκιση λόγω της καταγγελίας τού πατέρα του.
Η βία πολύμορφη. Εκδηλώνεται και ως ψυχολογική αλλά και -στην «ακραία» έκφρασή της- ως πόλεμος. Τόσο η μητέρα όσο και ο πατέρας τού ασκούν ψυχολογική βία, η πρώτη για να μείνει κοντά της -κτητική η αγάπη της[550]- και ο δεύτερος για να του προσφέρει την πολυπόθητη αγάπη του[551]. Ο πόλεμος παρουσιάζεται τόσο ως πρόβλημα ενδο-στρατιωτικό, στις σχέσεις δηλαδή που αναπτύσσονται μεταξύ στρατιωτών και αξιωματικών στο στράτευμα[552], όσο και ως κοινωνικό, αφού αποθηριώνει τον άνθρωπο και η ανθρώπινη ζωή δεν έχει καμία αξία στη διάρκειά του[553].
Η κλοπή διαπράττεται. Σ΄ αυτήν την περίπτωση παίρνει τη μορφή του σφετερισμού των στρατιωτικών διακρίσεων. Ο λιποτάκτης χιλίαρχος προβιβάζεται τρεις βαθμούς, επειδή ήταν συγγενής μιας ευνοούμενης του Σερασκέρη, ενώ ο πραγματικός ήρωας που με κίνδυνο της ζωής του έσωσε την τουρκική σημαία, ο Σελήμ, υποβιβάζεται και στέλνεται σε απόσπασμα για χειρωνακτικές εργασίες[554]. Η αναξιοκρατία θριαμβεύει.
Το ψέμα αξιοποιείται. Η νεότερη γυναίκα τού πατέρα του συκοφαντεί τον Σελήμ σ΄αυτόν, ότι ο μικρότερος παρέσυρε τον μεγάλο, τον Χασάν, σ΄ αυτήν την επιλογή, τη λιποταξία, για να πληγώσει την φιλοτιμία του[555]. Και ο Σελήμ στην προσπάθειά του να προστατεύσει την υπόληψη της οικογένειάς του και την τιμή του μεγαλύτερου αδελφού του προσέρχεται στο στρατιωτικό συμβούλιο και δίνει ψευδή προφορική ομολογία, γιατί ο πραγματικός λόγος της μη στράτευσης του Χασάν ήταν η απροθυμία, η άρνησή του να συμμετέχει στον πόλεμο[556].
Η ομοφυλοφιλία αιωρείται. Ο πρώτος γιος, ο Χασάν, φαίνεται να έχει μια «ιδιαίτερη» σχέση με έναν πλούσιο νέο, όπως αφήνει να διαφανεί ο δούλος του[557].
Μαζί λιποτακτούν και καταφεύγουν στα βουνά, καταδιώκονται από αιμοβόρους χωροφύλακες, αντιστέκονται και ενώ ο σύντροφός του διαφεύγει, ο ίδιος τραυματίζεται θανάσιμα.
Η σωτηρία αναζητείται στην αγάπη, τη «συνεννόηση» των ψυχών, την εξομολόγηση, τη γνωριμία του Άλλου, τον σεβασμό στους γονείς, τη μόρφωση, την εργατικότητα και τη φυγή/επαφή με τη φύση.
Η αγάπη προσφέρεται. Ο ήρωας, ο Σελήμ, την εισπράττει από την μητέρα του, τον μεγάλο του αδελφό, τον Χασάν, τον Σακήρμπαμπα, τον γέρο υπηρέτη τους, τη Μελέικα, τη σύζυγό του και απελεύθερη της μητέρα του, τους Ρώσους, την Παυλόφσκα, τον Φράγκο γιατρό και τον αφηγητή. Η αγάπη αυτή τον βοηθά να επιβιώνει, να στέκεται όρθιος στις δυσκολίες, να προσεγγίζει «αντικειμενικότερα» την πραγματικότητα, να είναι αισιόδοξος για ένα καλύτερο αύριο. Επίσης, αγάπη προσφέρουν και εισπράττουν η μητέρα του Σελήμ, η αγορασμένη σκλάβα της, η Μελέικα, η οποία και απελευθερώνεται, ο Σακήρμπαμπας και η Παυλόφσκα. Και ο ίδιος ο αφηγητής μοιράζει εξίσου την αγάπη ή τη συμπάθειά του σε Έλληνες και Τούρκους[558]. Η σημασία της αγάπης για τη ζωή και τη σωτηρία του ανθρώπου σύμφωνα με τον Μάξιμο τον Ομολογητή είναι τεράστια : Αὕτη ἐστὶν ἡ θύρα, δι᾿ ἧς ὁ εἰσερχόμενος, εἰς τὰ Ἅγια γίνεται τῶν ἁγίων, καὶ τοῦ ἀπροσίτου κάλλους τῆς ἁγίας καὶ βασιλικῆς Τριάδος καθίσταται ἄξιος θεατὴς γενέσθαι[559].
(συνεχίζεται)